Linkbuilding met startpagina's

Geplaatst op 06-12-2021

Eigenaren van websites worden vaak webmasters genoemd. Voor webmasters is het vaak belangrijk dat hun website bezoek aantrekt. Dit kunnen willekeurige onbekende bezoekers zijn maar ook bekenden van de webmaster die weten waar de website betrekking op heeft. In de meeste gevallen wil een webmaster de informatie op de website delen met derden. Dit kan commerciele of persoonlijke motieven hebben. In beide gevallen is het belangrijk om te begrijpen hoe bezoekers via zoekmachines en sociale media naar een website worden doorgestuurd. Dit artikel staat stil bij het maken van doorverwijzingen naar websites, in het dagelijks spraakgebruik wordt dit aangetoond met de term ‘linkbuilding’.

Linkbuilding is niets meer dan het plaatsen van een doorverwijzing in een databank of artikel zodat de bezoeker van een website verder kan lezen of meer informatie over een bepaald onderwerp kan inwinnen. Globaal bestaan er twee soorten backlinks. De eerste link, zoals deze naar de Linkpagina van Merel, toont een startpagina met meerdere links. Nu is dit voor een bezoeker van deze startpagina van weinig waarde. Waarom maakt Merel deze pagina dan aan, kan de oplettende lezer zich afvragen. Een goede vraag met een duidelijk antwoord: ook de zoekmachines zoals Google en Bing volgen deze backlinks. Merel wil dus graag dat Google de link volgt zodat de pagina waarnaar deze verwijst kan worden opgenomen in de zoekresultaten of zelfs een hoge positie in de ranking krijgen.

Om te begrijpen hoe dit in zijn werk gaat, is het belangrijk de initiele gedachten van een zoekmachine duidelijk op het netvlies te krijgen. Zoekmachines zijn eigenlijk vindmachines. Gebruikers van een zoekmachine willen namelijk het antwoord krijgen op hun vraag. Aan de hand van een voorbeeld kan dat duidelijk gemaakt worden. Stel, je woont in Groningen, het is elf uur in de avond en je hebt honger. De koelkast is leeg en de supermarkt gesloten. Online eten bestellen is dus een goede optie. Je hebt geen zin om Thuisbezorgd te gebruiken en toetst in de zoekmachine dat je een pizza wilt bestellen. Wanneer de eerste vermeldingen je naar een voetbalclub in Zeeland, een bioscoop in Den Haag en een fietsenmaker in Rotterdam toestuurt, zal je snel genoeg hebben van deze zoekmachine en op zoek gaan naar een alternatieve informatie bron. Je krijgt immers geen antwoord op je prangende vraag waar je pizza kunt bestellen op dit tijdstip in Groningen.

Nu gaan we een stapje verder. De zoekmachine op haar beurt is gratis voor de bezoeker maar verdient haar inkomen door de verkoop van advertentie ruimte. Het is het bedrijf achter de zoekmachine er dus alles aan gelegen om een loyale een uitgebreide groep gebruikers te hebben. Dan kunnen zij immers aan de adverteerder met de juiste cijfers aantonen dat hij zijn naamsbekendheid via dit medium kan vergroten en zelfs klanten aan kan trekken.

Het speelveld van content providers, adverteerders en de zoekmachine is daarmee gericht op het aanbieden van de juiste informatie voor de juiste persoon. Informatie moet worden gevonden waarna evaluatie van kwaliteit kan plaatsvinden. Er zijn verschillende manieren om informatie in de zoekmachine te laten opnemen. Dit kan onder andere door startpaginas zoals Slimme Start in te zetten, of de pagina aan te melden bij de toonaangevende zoekmachines. Nadat een website is geindexeerd, wat wil zeggen dat deze is opgenomen in de zoekresultaten, zal een waardering plaatsvinden van de kwaliteit van de informatie. Krijgt de gebruiker van de zoekmachine daadwerkelijk informatie over het bestellen van een pizza in Groningen na 23 uur in de avond, of wordt hij in de maling genomen… Een goede metafoor voor iedere webmaster die via de organische weg bezoekers aan wil trekken.